Класне керівництво — справа складна. Допомога учням знаходити потрібні й корисні заняття до душі, організовувати позанавчальний час. Створення учнівського колективу.
План роботи класного керівника – це науково обґрунтоване проектування становлення і розвитку класного колективу і кожного вихованця зокрема.
Зміст плану роботи класного керівника визначається змістом роботи з учнями, їх батьками і громадськістю.
Умовою успішної виховної діяльності з учнями є співробітництво класного керівника з батьками, адже родина впливала і продовжує значно впливати на процес розвитку особистості дитини.
«Золоті» правила класного керівника:
- Учитель має бути особистістю, яка приваблює дітей.
- Учитель повинен викликати любов та повагу дітей до себе, якщо він сам любить, поважає кожну дитину та спілкується з нею, у стосунках з нею чесний і відвертий.
- Учитель має бути веселим і жартівливим.
- Учитель має раціонально використовувати свій час.
- Учитель має бути доброзичливим.
- Учитель має постійно вдосконалюватись, розширювати свій кругозір.
- Гасло вчителя: «Пізнай самого себе і допоможи в цьому своїм учням».
- Учитель повинен реалізувати індивідуальний підхід до дитини, вміти її вислухати.
- Учитель має створити колектив, в якому панує доброзичливість стосунків.
- Учитель має любити, захищати дитину, поважати її почуття.
- Учитель має бути річкою, в якій зливається гаряче серце й холодний розум, не допускати поспішних, непродуманих рішень, не залежати від настрою.
Пріоритетні напрями діяльності класного керівника
- Перебудова змісту виховання, ключовими поняттями якого є людяність, милосердя, доброта, чесність, порядність.
- Виразна роль загальнолюдських цінностей та загальнолюдської моралі.
- Гуманізація відносин, цілісність виховного процесу.
- Вивчення учнів, учнівських колективів та об'єднань.
- Організація виховання тазгуртування учнівських колективів.
- Організаційно-педагогічна діяльність щодо забезпечення життєдіяльності класного колективу.
- Розвиток особистості, її творчого потенціалу.
- Робота з батьками, індивідуальний вплив.
Основні завдання роботи класного керівника:
- Виховання високої моралі у підростаючого, покоління, формування в нього українського менталітету, традицій.
- Створення необхідних умов для фізичного розвитку школярів, збереження та зміцнення їхнього здоров'я.
- Духовно-моральне виховання.
- Розвиток розумових і фізичних здібностей формування високої пізнавальної культури, організація змістовного дозвілля учнів.
- Підготовка школярів до господарсько-трудової діяльності.
- Створення умов для вільного вибору учнями світоглядних позицій.
- Гуманізація педагогічного процесу, демократизація стосунків у колективі.
- Врахування інтересів дітей.
- Організація роботи з батьками.
Вкладення:
Загальні вимоги до класного керівника.
Циклограма класного керівника.
Критерії ефективності виховної роботи.
Зразок аналізу виховного процесу у класі.
Аналiз навчально-виховного процесу в класі.
Самоаналіз діяльності вчителя під час підготовки та проведення виховних заходів.
Схема аналізу виховної роботи класним керівником.
Схема складання психолого-педагогічної характеристики учня, схильного до правопорушень.
Діагностика виховних можливостей класного коллективу.
Психолого-педагогiчна характеристика колективу.
Схема розгорнутої психолого-педагогічної характеристики учня
Соціальний паспорт класу - зразок.
 Листок проблем учня.
 Принципи роботи з неблагополучними сім’ями.
 Проблемні сім’ї.
 Рекомендації для класного керівника при роботі з різними типами сімей.
 Робота з батьками.
 Робота класного керівника з батьками учнів.
Юридична відповідальність підлітків
Наукова організація праці (НОП) школяра.
Анкета. Організація харчування.
Інструктажі з техніки безпеки.